BMOSP/modules/music/main.c
2023-11-18 14:55:11 +03:00

69 lines
2.0 KiB
C
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

#include <system.h>
static inline void outb(uint16_t port, uint8_t val) {
asm volatile("outb %0, %1" : : "a"(val), "Nd"(port));
}
static inline uint8_t inb(uint16_t port) {
uint8_t ret;
asm volatile("inb %1, %0" : "=a"(ret) : "Nd"(port));
return ret;
}
static inline void usleep(uint64_t ticks) {
for (uint64_t i = 0; i < ticks * 100; i++) { asm volatile("pause"); }
}
static inline void play_sound(unsigned int frequency) {
uint32_t div;
uint8_t tmp;
// Устанавливаем частоту таймера
div = 1193180 / frequency;
outb(0x43, 0xB6);
outb(0x42, (uint8_t)(div));
outb(0x42, (uint8_t)(div >> 8));
// Воспроизводим мелодию
tmp = inb(0x61);
if (tmp != (tmp | 3)) { outb(0x61, tmp | 3); }
}
static void nosound( ) {
uint8_t tmp = inb(0x61) & 0xFC;
outb(0x61, tmp);
}
module_info_t __attribute__((section(".minit"))) init(env_t *env) {
init_env(env);
fb_printf("Программа инициализирована!\n");
return (module_info_t){
.name = (char *)"Мелодия",
.message = (char *)"Надеюсь скоро тут будет тетрис!",
.type = 0,
.data_size = 0,
.data = (void *)0,
.err_code = 0,
.module_id = 0,
};
// Массив с нотами
unsigned int tetris_notes[] = { 0 };
// Расчет количества нот в мелодии
uint64_t num_notes = sizeof(tetris_notes) / sizeof(tetris_notes[0]);
// Начальное значение для подсчета времени
int note_duration = 1000000; // 1 секунда
// Зацикленное воспроизведение мелодии в течение минуты
for (uint64_t i = 0; i < num_notes; i++) {
// Воспроизведение ноты с заданным временем
play_sound(tetris_notes[i]);
usleep(note_duration);
// Уменьшение времени для следующей ноты
note_duration -= note_duration / 24; // Уменьшение на 1/24 каждый раз
}
}